پایان جنگ های مرورگرهای اولیه

تاریخچه طراحی سایت و جنگ مرورگرها

تاریخچه طراحی سایت و جنگ مرورگرها

در این مقاله راجع به تاریخچه طراحی سایت و جنگ مرورگرها ، همچنین تاریخچه وب در سال های متعدد خواهیم خواند. با ما همراه باشید :

طراحی وب شامل مهارت ها و رشته های مختلفی در زمینه تولید و نگهداری وب سایت ها است. حوزه های مختلف طراحی سایت شامل موارد زیر می شود : طراحی گرافیکی وب ، طراحی رابط ، نوشتن ( که خود شامل کد زدن استاندارد و نرم افزار اختصاصی است. ) ، طراحی نسخه آزمایشی کاربر و بهینه سازی موتور جستجو گر.

برخی از طراح های وب سایت در تیم هایی مشغول به کار هستند که تمامی جنبه های طراحی را انجام می دهند. از طرفی تعداد زیادی از افراد مایل به کار کردن در تیم هایی هستند که فقط برخی از طراحی ها را انجام می دهند.

طراحی سایت

عبارت “طراحی وب سایت” معمولا برای توصیف فرآیند نوعی طراحی استفاده می شود که توسط طراح در وب سایت کد نویسی می شود و مشتری فقط نتیجه نهایی را می بیند. طراحی وب سایت تا حدودی با مهندسی وب در حوزه توسعه وب سایت همپوشانی می کند. انتظار می رود طراحان وب سایت آگاهی کاملی از نحوه ارائه مطالب داشته باشند. همچنین انتظار می رود که دانش آن ها درباره دستورالعمل های دسترسی به وب نیز به روز باشد.

تاریخچه طراحی وب

اگر چه که طراحی وب سایت تاریخچه ای نسبتا جدید و معاصر دارد اما می تواند به رشته های قدیمی مانند طراحی گرافیک و هنرهای چند رسانه ای مرتبط باشد. با مرور زمان وب سایت ها بخش بزرگی از زندگی روزمره مردم را مشغول کرده است. تصور اینترنت بدون تصاویر متحرک، گرافیک، سبک های مختلف تایپو گرافی، بک گراند و موسیقی بسیار دشوار و بی معنا است.

شروع وب و طراحی وب سایت

سال 1989 ، تیم بنرنرزلی در شرکت CERN مشغول به کار بود که پیشنهاد ایجاد پروژه کامپیوتری جهانی را داد که همین پروژه بعدها به عنوان ” شبکه جهانی وب” / ” وب جهان گستر” معروف شد که در انگلیسی به آن World Wide Web می گویند. شبکه جهانی وب در طی سال های 1991 تا 1993 متولد شد که از طریق آن می توان صفحات متنی اینترنتی را با استفاده از یک مرورگر به راحتی مشاهده کرد.

شروع وب و طراحی وب سایت

مرورگرها

مارک آندرسن و اریک بینا در سال 1993 مرورگر موزائیک را ایجاد کردند. در آن زمان چندین مرورگر وجود داشت اما اکثر آن ها بر اساس یونیکس ساخته شده بودند. در واقع هیچ مدل یک پارچه ای برای عناصر طراحی گرافیکی، تصاویر و یا صداها وجود نداشت. مرورگر موزائیک این قالب را شکست.

W3C در اکتبر 1994 ایجاد شد تا شبکه وب جهانی را به سمت پتانسیل کامل خود از طریق پروتکل های مشترک سوق دهد. همین کار باعث شد تا هر شرکتی از انحصار یک مرورگر و زبان برنامه نویسی شده واحد منصرف شود. این امر توانست تاثیر شبکه جهانی وب را کاملا تغییر دهد. W3C همچنان به تنظیم استانداردهایی می پردازد که امروزه با JavaScript و سایر زبان ها قابل مشاهده است.

آندرسن در سال 1994 موسسه ارتباط موزائیک را تشکیل داد که بعدا با نام Netscape Communications ، مرورگر Netscape 0.9 شناخته شد. این مرورگر بدون در نظر گرفتن فرآیند استانداردهای اولیه شروع به ایجاد برچسب های HTML خاص خود کرد.

مرورگرها

به عنوان مثال Netscape 1.1 شامل برچسب هایی برای تغییر رنگ پس زمینه و قالب بندی متن با جدول ها در صفحات وب است. در طی سال های 1966 تا 1999 جنگ مرورگرها شروع شد زیرا مایکروسافت و نت اسکیپ (Microsoft and Netscape) ایجاد تسلط نهایی بر دیگر مرورگرها را آغاز کرده بودند. در این مدت بسیاری از فناوری های جدید در این زمینه وجود داشتند که موارد زیر قابل ذکر ترین آن ها می باشد : جاوا اسکریپت ، HTML پویا و شیوه نامه های Cascading.

در کل، رقابت مرورگرها منجر به ایجاد ابداعات مثبت بسیاری شد که این ابداعات کمک قابل توجهی به پیشرفت سریع طراحی وب سایت کرده اند.

تکامل طراحی وب

مایکروسافت در سال 1996 اولین مرورگر رقابتی خود را منتشر کرد. این مرورگر دارای ویژگی های و برچسب های HTML خاص خود بود. شایان به ذکر است که این مرورگر در واقع اولین مرورگری بود که از شیوه نامه ها (style sheet) پشتیبانی می کرد. شیوه نامه یا همان style sheet در زمان تکنیکی ربای مبهم نگه داشتن نویسنده بود. این تکنیک امروزه نیز از جنبه های مهم و کاربردی در طراحی وب سایت می باشد.

تکامل طراحی وب

پایان جنگ های مرورگرهای اولیه

در سال 1998 ، نت اسکیپ کد Netscape Communicator را تحت مجوز منبع آزاد منتشر کرد و اجازه داد هزاران برنامه نویس برای بهبود نرم افزار همکاری کنند. با این حال ، این توسعه دهندگان تصمیم گرفتند استانداردی برای وب تعریف کنند ، که هدایت کننده مرورگر منبع آزاد بود. پروژه استاندارد سازی وب تشکیل شد و مرورگرها را با استانداردهای HTML و CSS ارتقا داد.

برنامه هایی مانند Acid1، Acid2 و Acid3  به منظور آزمایش مرورگرها برای مطابقت با استانداردهای وب ایجاد شدند. Internet Explorer در سال 2000 برای Mac منتشر شد. Internet Explorer اولین مرورگری بود که به طور کامل از HTML 4.01 و CSS 1 پشتیبانی کرد. همچنین اولین مرورگری بود که از قالب تصویر PNG نیز کاملا پشتیبانی می کرد. مایکروسافت تا سال 2001 توانست با محبوب کردن اینترنت اکسپلورر میان کاربران به 96 درصد از سهم استفاده از مرورگر وب برسد. این اتفاق خود اعلام پایان جنگ های مرورگر های اولیه بود زیرا اینترنت اکسپلورر واقعا هیچ رقیبی نداشت.

تاریخچه اینترنت در سال های مختلف

تاریخچه وب و اینترنت در سال های مختلف

1990: اولین سرویس تجاری اینترنت از طریق خطوط تلفن راه اندازی شد. تیم برنرزلی پروژه شبکه جهانی وب را ارائه کرد.

1992: جستجو در اینترنت بوسیله آرمورپولی ابداع شد و تعداد استفاده کنندگان به یک میلیون رسید.

1993: مرورگر موزاییک متولد شد که بعدها نت اسکیپ بر اساس آن طراحی شد.

1994: مایکروسافت شروع به طراحی یک مرورگر Web برای ویندوز 95 نمود. در این سال FTP و www به ترتیب به کاربردترین پروتکل های اینترنت بودند.

1995: جاوا ارائه داده شد. در این سال Real Audio گسترش پیدا کرد. ثبت نام Domain از حالت رایگان خارج شد و 50 دلار هزینه ثبت سالیانه مقرر شد.

1996: مایکروسافت و نت اسکیپ دو رقیب اصلی در عرصه تولید مرورگر شدند.

1999: مایکروسافت و نت اسکیپ تقریبا صد درصد بازار مرورگرها را در اختیار گرفتند.

سال 2001 تا 2012 : با شروع قرن 21 و پایان جنگ مرورگر ها، وب رفته رفته تبدیل به جزئی از زندگی مردم شد. امکانات و قابلیت های جدید به مرورگر ها افزوده شد و طراحی سایت ها را تحت تاثیر قرار داد. طراحی ظاهر و نحوه ی عملکرد سایت ها دچار تغییر شد. به همان میزان شیوه ها و مدل های مختلفی از طراحی سایت به وجود آمدند. روی کار آمدن مرورگرهای جدید و بهتر از اینترنت اکسپلورر و همچنین بهره گیری از HTML5 و نسخه ی جدید CSS و APIهای جدید جاوا اسکریپت هم از جمله عوامل کمک کننده به این پیشرفت ها بود.

تاریخچه وب

به طور کلی و در یک بیان ساده می توان تاریخچه ی طراحی وب سایت را اینطور بیان کرد که در یک محیط و فضای رقابتی با سرعت بالایی شاهد رشد و پیشرفت طراحی سایت بوده ایم. تاریخچه طراحی سایت در ایران هم مانند و همراه با سایر نقاط جهان به جلو رفت و امروز شاهد وب سایت های بزرگ و قوی در کشورمان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید