تلفن های همراه

باورهای نادرست درباره تلفن های همراه هوشمند

باورهای نادرست درباره تلفن های همراه هوشمند و ضدعفونی کردن آنها

آیا می دانید چند سال پیش تلفن های همراه هوشمند اختراع شدند؟ آیا از باورهای نادرست درباره تلفن های همراه هوشمند و ضدعفونی کردن آنها اطلاع دارید؟ تلفن های همراه چند سال پیش اختراع شدند؟

اولین گوشی همراه را چه کسی و در چه سالی برای اولین بار عرضه کرد ؟

47 سال پیش برای اولین بار یک دستگاه به وزن یک کیلوگرم ، نسبتا بزرگ به نام تلفن همراه تحولی عظیم در سراسر دنیا ایجاد کرد. پدر تلفن همراه شخصی به نام دکتر مارتین کوپر است. وی اولین کسی بود که با گوشی همراه سنگین وزن خود برای اولین بار در سوم آوریل 1973 صحبت کرد. او در حضور خبرنگاران با رقیب خود در آزمایشگاه بل تماس گرفته بود.

 

دکتر مارتین کوپر

دکتر مارتین کوپر ایده ساخت تلفن همراه را از شخصیت اصلی مجموعه تلویزیونی ” پیشتازان فضا ” الهام گرفته بود. او معتقد بود دنیای بی سیم دنیای آزادی و رها شدن از قید و بند تلفن های ثابت است.

دکتر مارتین به عنوان مهندس الکترونیک در شرکت موتورلا کار می کرد. بدین ترتیب توانست در سال 1983 برای اولین بار گوشی DynnaTAC 8000X را به قیمت 3995 هزار دلار به صورت تجاری در سراسر دنیا به فروش برساند. گوشی DynnaTAC 8000X به طول 25.4 سانت و به وزن 1 کلیو و 134 گرم بدون سیم و با یک صفحه کلید 20 کلمه ای و یک آنتن بلند عرضه بازار شد. این گوشی برای اولین بار در دستان آقای کوپر به مدت 20 دقیقه شارژ داشت که پس از اتمام شارژ باید به منبع تغذیه وصل می شد. اما به هنگام عرضه به بازار 10 دقیقه به طول عمر باطری آن اضافه شده بود و با 30 دقیقه شارژ ارائه بازار شد.

دکتر کوپر

مقایسه تلفن های همراه در طول این سال ها

مقایسه آخرین مدل های گوشی های همراه با گوشی DynnaTAC 8000X نشان از پیشرفت دو چندان تکنولوژی در این زمینه دارد. تغییرات به خوبی آشکار می کند که تلفن هی همراه امروزی برای ساخت و عرضه دیگر نیاز به چندین سال ندارند. بلکه فقط در عرض چند ماه ساخته می شوند. از طرفی هزینه تولید آن ها نیز از چند هزار دلار به چند صد دلار کاهش پیدا کرده است.

امروزه کمپانی های بزرگی همچون اپل ، مایکروسافت ، سامسونگ ، موتورلا ، ال جی ، اچ تی اسی و … هستند. جهش بزرگ در بازار گوشی همراه به سال 2007 میلادی باز می گردد. کمپانی اپل در سال 2007 با ارائه آیفون جهان را وارد دنیای تلفن های هوشمند یا همان اسمارت فون ها کرد.

باورهای غلط درباره گوشی های همراه

پس از پیشرفت تکنولوژی در حوزه گوشی های همراه و تغییرات روز افزون در آن ها شاهد باورهای درست و بعضا نادرست زیادی هستیم. بسیاری از ما در مورد تلفن های همراه خود چیز زیادی نمی دانیم. بنا بر این هر گونه اطلاعاتی که می شنویم به راحتی پذیرفته و بدون این که صحت آن را بررسی کنیم ، عملی می کنیم. باید بدانید که اغلب این اطلاعات درباره این وسیله پر کاربرد نادرست می باشد. در ادامه با همراه باشید تا تعدادی از این باورهای نادرست را بررسی کنیم :

آیا قرار دادن گوشی کنار کارت های بانکی باعث سوختن و یا از کار افتادن کارت ها می شود ؟

همه ما بارها و بارها شنیده ایم که گفته اند کارت های بانکی خود را کنار گوشی قرار ندهید. قرار دادن تلفن همراه در مجاورت میدان های مغناطیسی خطرناک است. اما باید بدانید میدان مغناطیسی تلفن های همراه بسیار ضعیف تر از آن است که بتواند کارت های بانکی را از کار بیاندازد. این مسئله درباره آهنربای موجود در یخچال ها یا دکمه آهنربایی کیف پول ها صدق می کند.

قرار دادن کارت عابر در کنار تلفن همراه

آیا استفاده از گوشی همراه باعث آتش سوزی پمپ بنزین می شود ؟

در برنامه تلویزیونی MythBuster Discovery گفته شد که تلاش کردند تا در آزمایشی یک پمپ بنزین را با استفاده از گوشی همراه آتش بزنند اما این کار با شکست مواجه شده است. بله. استفاده از تلفن همراه در پمپ بنزین باعث آتش سوزی نمی شود. آنچه که باعث آتش سوزی می شود ایجاد الکتریسیته ساکن است. یعنی پیاده شدن از ماشین و سوار آن شدن می تواند یک بار الکتریکی ساکن ایجاد کند. پس بهتر است فقط گوشی خود را داخل ماشین گذاشته و حواستان به محیط اطراف باشد.

استفاده از تلفن همراه در پمپ بنزین

آیا گوشی خیس شده خود را با سشوار خشک کنیم ؟ درون سطل برنج قرار دهیم ؟

سشوار ؟ اصلا ایده خوبی نیست. سشوار می تواند به سرعت گوشی را کمی خشک کند. اما در اصل باعث بیش از حد داغ شدن گوشی می شود. با روش قطعا باعث مرگ گوشی خود خواهید شد.

برنج هم به جذب رطوبت فوق العاده اش معروف است. پس گذاشتن گوشی خیس شده در سطل برنج غیر منطقی نیست. اما باید حتما گوشی را درون کاور و یا پارچه گذاشته و سپس در سطل برنج قرار دهید. زیرا ذرات ریز برنج می توانند در قسمت های متعدد گوشی رفته و باعث آسیب جدی تر شود.

قرار دادن موبایل خیس در برنج

البته بهترین و مطمئن ترین روش این است که گوشی را برای مدتی کنار گذاشته و اجازه دهید خودش خشک شود.

شما هم نور گوشی را برای جلوگیری از آسیب رساندن به چشم هایتان کم  می کنید ؟

برخی افراد حتی در طول روز نیز روشنایی صفحه را روی حالت “شب” قرار می دهند. اما باید بگوییم بینایی سنجی این موضوع را قبول ندارند. بلکه ادعا می کند وقتی نور گوشی کم باشد ، فشار بیشتری به چشم ها می آید.

نور مناسب صفحه گوشی

بهتر است نور صفحه به اندازه متعادل و نور محیط باشد. هر چه نور صفحه کم شود ، فشار بیشتری به چشم ها آمده و نهایتا منجر به سر درد می شوید.

آیا اجازه دهیم باطری گوشی کاملا خالی شود ؟ آیا ماندن گوشی در شارژ برای ساعت ها به آن صدمه می زند ؟

باطری های امروزی تقریبا هیچ وقت کاملا خالی نمی شوند. زیرا آن ها گوشی های هوشمند هستند. تحت هر شرایطی مقدار بسیار اندکی شارژ در باطری باقی می ماند تا مانع از رسیدن آسیب به آن شود. بهترین حالت این است که وقتی گوشی به 30 درصد رسید مجددا آن را شارژ کنید. این کار فشاری به باطری وارد نمی کند.

زیاد در شارژ ماندن گوشی های همراه

از طرفی گوشی های هوشمند امروزی می توانند پر شدن باطری را تشخیص دهند. آن ها بدون کمک شما می توانند جریان ورودی خود را قطع کنند.

نحوه صحیح ضدعفونی کردن گوشی های همراه :

همه می دانیم ویروس کرونا مدت زمان مشخصی روی سطوح باقی می ماند. پس باید ضدعفونی کردن گوشی های همراه را که هر روزه با آن ها تماس داریم در اولویت قرار دهیم.

از اسپری کردن مستقیم الکل به گوشی خودداری کنید. به هیچ عنوان از مواد پاک کننده آشپزخانه ، شیشه پاک کن ، ژل ضدعفونی کننده دست و سرکه و … برای ضدعفونی کردن گوشی های خود استفاده نکنید.

بهترین روش اسپری کردن مقدار کمی الکل روی پارچه ای نخی و تمیز است تا حدی که پارچه مرطوب شود. سپس برای چند ثانیه پارچه را روی گوشی نگه دارید تا کاملا ضدعفونی شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید