luster Photography Portfolio

نمونه کار عکاسی لوستر و اکسسوری

عکاسی لوستر و اکسسوار و آنچه باید درباره ویژگی‌های آن بدانید

عکاسی لوستر

بخش گسترده‌ای از شئون زندگی انسان در جهان امروز، وابسته به صنعت تبلیغات است. همچینی کمتر کسی را می‌توان یافت که از میزان اهمیت عکس در تبلیغات و عکس تبلیغاتی اطلاعی نداشته باشد. عکاسی تبلیغاتی یا عکاسی صنعتی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های عکاسی تجاری بوده که شامل زیرمجموعه‌های بسیاری است. ارائه عکسی زیبا و واضح که به‌خوبی ویژگی‌های محصول را به نمایش درآورد، یکی از گام‌های اصلی در تبلیغات مناسب و مطلوب به شمار می‌رود. از این رو، سازندگان محصولات و صاحبان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران همواره سعی دارند با تهیه مجموعه عکسی باکیفیت در فضای رقابتی، امکان مشاهده و مقایسه و انتخاب بهتر را برای مخابان ایجاد کنند. یکی از زیرمجموعه‌های عکاسی تبلیغاتی، عکاسی لوستر و اکسسوری است. به سبب ماهیت ویژه لوستر که منبع روشنایی است، این شاخه از عکاسی تبلیغی ویژگی‌ها و ملاحظاتی ویژه دارد. در ادامه مطلب به عکاسی لوستر و اکسسوری بیشتر  خواهیم پرداخت و با ویژگی‌های آن آشنا خواهیم شد.

عکاسی لوستر و اکسسوری

عکاسی لوستر و اکسسوری از جمله عکس‌اسی تبلیغاتی هستند که هر یک ویژگی‌های خود را دارند. این گروه از محصولات اغلب جزئیاتی گاه هرچند کوچک دارند که به تصویر کشیدن آن‌ها، زیبایی واقعی اجسام را نمایش می‌دهد و مخاطب درک بهتری از ظاهر آن‌ها خواهد داشت. مهم‌ترین عامل تصویربرداری و شکل گرفتن از سوژه عکاسی نور است. نورپردازی متناسب و صحیح نقش مهمی در تصویر نهایی ایفا می‌کند. افزون بر نورپردازی، انتخاب زاویه صحیح و ترکیب‌بندی و رعایت برخی از جزئیات دیگر و سرانجام ادیت نهایی، از عوامل موثر بر عکسهای تبلیغاتی به شمار می‌روند. همچنین ویژگی‌های ظاهری سوژه در عکاسی لوستر و اکسسوری همچون شفافیت، تلألو و درخشش سطح، بازتابش نور، وجود چندین متریال در ساختار و مانند این‌ها، از عوامل موثر بر تعیین شیوه عکس‌برداری از این گروه محصولات به شمار می‌روند.

عکاسی لوستر

ویژگی‌های عکاسی لوستر:

نورپردازی:

لوستر و دیگر منابع روشنایی برای ارائه مطلوب معمولا روشن هستند و بنابراین، عکاسی از آن‌ها نورپردازی خاصی را می‌طلبد که با روند معمول عکس‌برداری متفاوت خواهد بود. عکاسی از منابع روشنایی از جمله لوستر اهمیت دوچندان نورپردازی دقیق را مشخص می‌کند. با وجود این، گاه برخی از عکاسان نیز از لوسترها در حالت خاموش عکاسی می‌کنند. به طور کلی، در عکاسی تبلیغاتی علاوه بر نور مصنوعی می‌توان از نور طبیعی روز نیز استفاده کرد؛ اما از آنجا که سوژه عکس در عکاسی لوستر جسمی شفاف و بازتابنده نور بوده یا  در حالت روشن  خود منبع نور است، معمولا نورپردازی محدود به نور لوستر می‌شود. استفاده از نور استروب (فلاش استودیویی) و اسپیدلایت (فلاش اکسترنال) نیز  اغلب محدود و گاه بنا به نوع سوژه و فرم و رنگ و اندازه آن متفاوت خواهد بود.  به این ترتیب در عکاسی لوستر بیشتر سعی می‌کنند نور محیط استودیو محدود به نور خود لوستر باشد و گاه محیط را کاملا تاریک می‌سازند؛ بنابراین عکاسی از لوستر نیازمند عکاسی با سرعت‌های پایین‎تر شاتر دوربین است. روی ‌هم‌ رفته در عکاسی تبلیغاتی، استفاده از سه‌پایه عکاسی و استابیلایزرهای لنز (لرزش‌گیر لنز)  و ریموت شاتر برای جلوگیری از لرزش دست یا تکان دوربین ضروری است. با توجه به نکات یادشده و شیوه نورپردازی خاص در عکاسی لوستر و محدودیت در استفاده از دیگر منابع نورپردازی و در نتیجه، کاهش سرعت شاتر، استفاده از سه‌پایه و استابیلایزر و ‌ریموت اهمیت بیشتری می‌یابد.

عکاسی لوستر

طراحی پس‌زمینه تصویر:

در عکاسی لوستر نیز همچون عکاسی تبلیغی از دیگر محصولات، تاکید بیشتری بر نبود بک‌گراند است. در تصاویر تبلیغی انواع لوستر نیز معمولا تمام عناصر و جزئیات پس‌زمینه‌ها حذف می‌شود. پس‌زمینه بیشتر عکسهای تبلیغاتی لوستر اغلب تیره انتخاب می‌شود تا این سوژه نورانی بیشترین جلوه خود را داشته باشد. همچنین بک‌گراند تیره عمق بیشتری در تصویر ایجاد می‌کند. با این وجود، گاه بنا به نوع و فرم لوستر یا جنس و رنگ به‌کاررفته در بدنه لوستر، استفاده از زمینه سفید یا روشن ارجح است.

تنظیم وایت بالانس:

وایت بالانس یا تراز سفیدی از دیگر عناصر مهم و تاثیرگذار در ثبت عکس است که میزان آن بر حسب طیف نوری و دمای رنگ محیط تنظیم می‌شود. با بررسی صحیح شرایط محیطی و تعیین وایت بالانس دقیق، رنگ‌ها طبیعی‌تر و نزدیک به واقعیت ثبت می‌شوند. در عکاسی لوستر نیز تعادل رنگ سفید حاصل از منبع نور محیط برای تنظیم وایت بالانس اهمیت دارد.

 ایزو در عکاسی لوستر:

اصطلاح ایزو در عکاسی به معنای میزان حساسیت سنسور دوربین به نور است که در دوربین‌های مختلف رقمی متفاوت دارد. هرچه میزان ایزو بیشتر باشد، حساسیت و نور بیشتر است و در نتیجه، تصویر روشن‌تری به دست می‌آید. در عکاسی لوستر توجه به این نکته بسیار مهم است و مقدار متناسب ایزو در ثبت تصویری واضح و مطلوب از لوستر تاثیر می‌گذارد.

عکاسی از اکسسوری:

اکسسوری را می‌توان شامل همه لوازم و اثاث جانبی در دکوراسیون خانه دانست که وجود آن‌ها در منزل ضروری و اساسی نیست و در کل، جزو متعلقات اصلی هر خانه محسوب نمی‌شوند؛ اما وجود آنها تاثیر بسیاری بر زیبایی و خاص‌بودگی نمای داخلی منزل دارد. تابلوها، مجسمه‌ها و دیگر آثار حجمی، انواع گلدان، شلف‌، ویترین، کوسن، پرده‌ها و منابع روشنایی همچون لوستر و مانند اینها همه جزو اکسسوری منزل به شمار می‌روند. عکاسی تبلیغاتی از این گروه محصولات نیز مانند عکاسی لوستر ویژگی‌هایی دارد که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اکسسوری‌ها سوژه‌هایی خاصی برای عکاسی هستند و به جزئیات حرفه‌ای خاصی برای نورپردازی و ترکیب کمپوزیسون نیاز دارند. از دیگر نکاتی که در عکاسی لوستر و اکسسوری اهمیت دارد ماهیت زیباشناختی محصولاتی است که لزوما کاربردی هم نیستند. این نکته به‌ویژه در اکسسوری نمود بیشتری دارد. عکاسی از چنین اشیایی تنها بازنمایی جنبه کارایی محصول را در برنمی‌گیرد و گاه نمایشگر زیبایی صرف محصول است.

ویژگی‌های عکاسی اکسسوری:

نورپردازی:

برخلاف عکاسی لوستر، عکاسی از اکسسوار منزل محدودیت یا شرایط نورپردازی خاصی را نمی‌طلبد و از بیشتر قواعد عکاسی تبلیغاتی سایر کالاها تبعیت می‌کند. بدیهی است که نوع، رنگ، جنس، فرم، اندازه و دیگر خواص ظاهری شیء موردنظر در تنظیمات نوردهی مثل شاتر، ایزو و دیافراگم تاثیرگذار است.

عکاسی اکسسوری

انتخاب پس‌زمینه:

به‌طورکلی در عکاسی صنعتی و نیز عکاسی تبلیغاتی پس‌زمینه اصلی و کاربردی سفید است که استفاده از چادر نور یا باکس نور، برای دستیابی به این مهم اثر بسزایی دارد. استفاده از پس‌زمینه سفید موجب تاکید بیشتر بر جزئیات سوژه و جلب توجه و تمرکز مخاطب بر محصول می‌شود. با وجود این و با توجه به رنگ، جنس، بافت و دیگر ویژگی‌های ظاهری سوژه، گاه عکاسان پس‌زمینه‌ با رنگ‌های دیگر نیز انتخاب می‌کنند. با وجود کلیت استفاده از پس‌زمینه سفید، ثبت عکس‌های خلاقانه از اکسسوی اهمیت دارد. یکی از ویژگی‌های مهم عکاسی اکسسوری، تحت تاثیر قرار دادن حس زیبایی‌شناسی مخاطب با تاکید بر ظاهر و جزئیات محصول است. انتخاب زاویه صحیح و متناسب با رنگ و جنس و بافت کالا ارتباط مستقیم دارد. عکاسی از اکسسوری نیز مانند عکاسی لوستر باید روایتگر داستان زیبایی این گروه از محصولات باشد.

ترکیب‌بندی:

گاه سوژه عکس تبلیغی اکسسوار مجموعه‌ای از دو یا چند محصول است مثل مبلمان یا سرویس چای؛ بنابراین، چیدمان صحیح این اشیا در کنار یکدیگر و انتخاب زاویه مناسب عکس‌برداری، روایت متفاوتی از محصول در عکس نهایی دارد. 

اصلاح و ادیت عکس:

مرحله ادیت و اصلاح عکس‌ها مهم‌ترین مرحله پس از پایان جلسه عکس‌برداری است که نتیجه آن تصاویر تبلیغاتی زیبایی است که همواره شاهد آن هستیم. اما افزون بر اصلاحات فنی و هنری، عکسهای تبلیغاتی نیازمند کاهش سایز نیز هستند. عکاسی لوستر و اکسسوری به فراخور اندازه و حجم سوژه اغلب اندازه زیادی دارند و باید در مرحله ادیت و اصلاح از حجم عکس کاسته شود تا با سرعت بیشتری بارگذاری شود. این نکته به‌ویژه در سرعت لود تصویر در سایت‌های فروش کالا و خدمات اهمیت بسیاری دارد و در نتیجه، بر رتبه سایت در موتورهای جست‌وجوگر نیز تاثیر می‌گذارد.

عکاسی اکسسوری

نکاتی برای خلق تصویر بهتر در عکاسی از لوستر و اکسسوری:

چنان‌که گفتیم عکاسی صنعتی یا تبلیغاتی ویژگی‎های بسیاری دارد. عکاسان حرفه‌ای این حیطه نیز می‌توانند با رعایت برخی از نکات مهم و گاه جزئیات، عکس‌هایی بهتر و باکیفیت را خلق کنند:

  • تسلط به شیوه‎های دقیق نورپردازی:

درباره اهمیت بالای نور در عکاسی از اجسام درخشنده و نورانی و به‌ویژه عکاسی لوستر و اکسسوری پیش‌تر گفتیم. تسلط و مهارت عکاس در به‌کارگیری شیوه‌های نورپردازی مناسب با سوژه عکس، آگاهی عکاس از فیزیک نور و نیز آزمودن روش‌ها و زوایای متفاوت نورپردازی در خلق بهتر عکس نهایی تاثیرگذار است.

  • اطمینان از تمیز بودن سوژه عکاسی:

وجود لکه، جرم، اثر دست، چربی، گردوغبار یا آلودگی‌های دیگر بر سوژه، در عکس ثبت می‌شود و هر تصویر را به ادیت و رتوش بیشتری برای رفع آن نیازمند می‌کند؛ تمیز کردن محصول در عکاسی لوستر و اکسسوری، این نقص را برطرف کرده و عکاس نیز تمرکز خود را حین ادیت عکس بر دیگر جنبه‌های عکس صرف می‌کند. تیم‌های حرفه‌ای عکاسی معمولا در میان تجهیزات خود ابزار تمیزکننده همچون دستمال تمیز و مواد پاک‌کننده همراه دارند.

  • مهارت و تسلط عکاس بر کار با نرم‌افزارهای ادیت عکس:

خاص بودن سوژه در عکاسی لوستر و اکسسوری، سیر تولید عکس نهایی را نیازمند استفاده از ادیت‌های ویژه می‌سازد. هر چه میزان مهارت و تسلط عکاس به استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌ای ادیت عکس و کاربرد ماهرانه مجموعه تکنیک‌های آن‌ها بیشتر باشد، عکس نهایی زیباتر و حرفه‌ای‌تر خواهد بود. امروزه عکاسان حرفه‌ای از نرم‌افزارهای بسیاری به این منظور استفاده می‌کنند. از مشهورترین نرم‌افزارهای ادیت عکس می‌توان فوتوشاپ، لایت روم، ادوبی فوتوشاپ، ادوبی لایت روم، کانوا و مانند این‌ها را نام برد. 

  • خلاقیت و تمرکز ذهنی عکاس:

عکاسی یکی از هنرهای زیرمجموعه هنرهای تجسمی به شمار می‌رود و طبعا عکاسانی که شناخت بیشتری از اصول پایه این شاخه هنری همچون فرم، محتوا، ترکیب‌بندی، رنگ‌بندی، نورپردازی و دیگر ویژگی‌های گرافیکی دارند، عکس‌های بهتری تولید می‌کنند.

  • یافتن زاویه مناسب:

در عکاسی لوستر و اکسسوار، از آنجا که سوژه عکس اجسام نورانی یا منبع نور هستند یا بافت ویژه دارند، یافتن زاویه درست عکس‌برداری و نورپردازی اهمیت بسیار دارد. گاه ممکن است به دفعات عکاسی کرد تا به بهترین زاویه دست یافت. زوایه انتخابی عکاس باید به‌گونه‌ای باشد که جزئیات مهم کالا در عکس نهایی به تصویر بکشد.

  • tethering در عکاسی لوستر و اکسسوری

تترینگ به معنای اتصال دوربین به لپ‌تاپ یا سیستم کامپوتری است که پس از ثبت هر عکس بتوان تصویر را در مانیتور لپ‌تاپ و صفحه بزرگ‌تر مشاهده و بررسی کرد. این نکته در عکاسی صنعتی اهمیت بسیاری دارد. البته بسیاری از دوربین‌ها خود مجهز به صفحه مانیتور برای نمایش تصویر هستند، اما بسیاری از عکاسان تترینگ و اتصال دوربین به لپ‌تاپ را ترجیح می‌دهند.

  • استفاده از فرمت raw (خام) برای عکس‌برداری

با استفاده از این فرمت، آنچه از دریچه دوربین ثبت شده است بدون هیچ ادیت و اصلاح در حافظه دوربین ذخیره می‌شود. این فرمت همچون دیگر فرمت‌های عکس مثل jpeg ، png و Tiff نبوده و به‌راحتی قابل ادیت و اصلاح است.  عکس با فرمت خام یا raw بالاترین کیفیت تصویری را داشته و همچنین بیشترین ظریفیت را برای ادیت و اصلاح دارد.

  • استفاده از فیلتر در عکاسی لوستر

در مجموع، یکی از مسائل عکاسی و به‌ویژه عکاسی تبلیغاتی حذف بازتاب‌های نوری زائد است. در عکاسی لوستر و اکسسوری این نکته اهمیت بیشتری دارد و هرچه بتوان پیش از مرحله اصلاح و ادیت این اشکال را رفع کرد، نتیجه در عکس نهایی مطلوب‌تر خواهد بود. استفاده از انواع فیلتر برای حذف یا تعدیل بازتابش نور تاثیرگذار خواهد بود.

  • به‌کارگیری یک نوع نور در عکاسی لوستر و اکسسوری

به طور معمول، در عکاسی لوستر و اکسسوری نیز همچون دیگر انواع عکاسی تبلیغاتی از یک نوع نور طبیعی یا مصنوعی برای نورپردازی سوژه عکس بهره می‌گیرند. استفاده هم‌زمان از این دو شیوه، تاثیر سوء روی عکس نهایی دارد و جلوه واقعی محصول را بازنمایی نمی‌کند.

  • تکرار دفعات عکس‌برداری

در عکاسی لوستر و اکسسوری به ویژه لوستر که خود منبع نور است، گاه نیاز است که عکاس سی تا چهل عکس را با شرایط مختلف شیوه نورپردازی، زوایه عکس، تنظیم پس‌زمینه و مانند این‌ها ثبت کند؛ بنابراین، عکاسان باید تهیه عکس را تا رسیدن به تصویر مطلوب محصول از نظر ویژگی‌های فنی و هنری ادامه دهند.

عکاسی لوستر

سخن پایانی

همان‌گونه که یاد شد عکاسی تبلیغاتی یکی از شاخه‌های عکاسی تجاری است که در فضای رقابتی بین محصولات اهمیت بسیاری دارد. عکاسی لوستر و اکسسوار یکی از زیرمجموعه‌های عکاسی تبلیغی محسوب می‌شود. عکاسی لوستر با توجه به کیفیت ذاتی و ماهیت این محصول که خود منبع نوری و از اجسام نورانی است، ویژگی‌های خاصی دارد و شرایطی خاصی از نظر تنظیمات نورپردازی، زاویه‌بندی و مانند آن را باید برای رسیدن به عکس مطلوب از این محصولات تدارک دید. لوستر و اکسسوار متعلقاتی جانبی و سوژه‌های تبلیغی زیبایی هستند که عکاسی تبلیغاتی از این محصولات باید علاوه بر نمایش نزدیک به واقع جزئیات، بر جنبه کابردی آن‌ها نیز بسیار تاکید کند و وجوه کاربری آن‌ها را پررنگ کند.